Girl 556773 1920

Tips til flere grøntsager i julen

Vi kender det alle sammen, det der med hvor svært det kan være at få grøntsager ind i vores daglige mad i en travl juletid. Her får du nogle tips der måske kan hjælpe det med at grøntsager ind i maden her i december. Grøntsager er rige på vitaminer, mineraler og kostfibre, samtidig er de kaloriefattige og ofte billigere end kød. Så hvis måltidet indeholder mange grøntsager, får du udover mange vitaminer, mineraler og fibre også et billigere og mere kaloriefattigt måltid. Samtidig bliver det nemmere at variere smagen i maden, i det du ved at variere grøntsagerne i maden, kan få den samme ret til at smage forskelligt fra gang til gang du laver den.

Lad grøntsagerne fylde meget på tallerkenen også til julefrokosten og udnyt, at vi nu har en masse grøntsager der har sæson lige nu og husk, samt at frosne grøntsager er ligeså sunde som friske grøntsager.

  • Marinerede grøntsager: Rå grøntager eller al dente kogte grøntsager, kan overhældes med en marinade af 1 spsk. olivenolie, 1 tsk. hvideddike, 1 tsk. honning eller sirup, citron, salt og peber.
  • Stuvede grøntsager: En nem grøntsagsstuvning får du ved at koge snittede grøntsager mør i letsaltet vand, jævn med maizenamel og tilsæt lidt minimælk. Smag til med salt og peber.
  • Stegte grøntsager: Fintsnittede grøntsager kan lynristes i et pr minutter på en varm pande, smag til med salt og peber.
  • Bagte grøntsager: Forskellige rodfrugter som gulerod, persillerod, pastinak, rødbede, knoldselleri eller skorzonerrod, kan skæres i mindre stykker, puttes i en frysepose og rystes med 1 spsk. olie og lidt salt, læg dem på et en bageplade med bagepapir og bages i ovn ved 200 gr. Til de er færdige.
  • Grøntsags suppe: Server forskellige grøntsagssupper som forret. De groft hakkede grøntsager koges mør med 1 kartoffel, blendes i lidt af kogevandet og smages til med salt og peber. Tilsæt ekstra af kogevand til den har den konsistens du kan lide.

Her i juletiden hvor menuen ofte indeholder mere fedt kød, smager hjemmelavet rødkål, eller marinerede råkostsalater rigtig godt som tilbehør. Gerne med en sur/sød kombination af farin, honning eller sirup og vineddike som dressing. Når du snitter rødkål til at koge, er det en god ide at lægge det i vand med lidt eddike efterhånden, for at bevare den gode farve. Det kan godt lugte lidt når du koger det, så tænd emhætten eller luk et vindue op imens. Kålen bør kun koges til den et letmør og stadig har lidt bid, da den godt kan blive bitter i smagen hvis den koger for længe. Men du kan også sagtens bruge rødkålen rå i råkostsalater.

Forslag til forskellige råkost

  • Hvidkål, æble, reven gulerod, tranebær og abrikos i strimler
  • Bladselleri, æble, appelsin, agurk, tranebær
  • Rødbede, æble, chili, bladselleri
  • Rødkål, appelsinbåde, ristede mandler eller valnødder, abrikosstrimler
  • Broccoli, rosin, bacontern, solsikkekerner, letmælksyougurt og balsamicoeddike

Forslag til dressinger

  • Olivenolie, hvidvinseddike, tahin, sennep, salt, peber
  • Olivenolie, hvidvinseddike, chilipulver, brun farin, salt, peber
  • Letmælksyougurt neutral, reven løg, sennep, citron, salt, peber
  • Ylette, sukker, citronsaft, worchestersauce, salt, peber
  • Olivenolie, citron, salt, peber
  • Ylette, reven æble, reven løg, kanel, salt, peber (passer godt til rødkålssalaten)

Tip: alle dressingerne kan tilpasses julemaden ved, at tilsætte reven æble, appelsinsaft, kanel eller grofthakkede ristede mandler – prøv dig frem og find din egen favoritblanding.