Christmas Bauble 1872174 1920

Tager du altid på omkring højtider

Er du en af dem der altid tager på i juletiden, i ferierne og omkring de andre højtider vi har, så er det måske tid til at kigge på hvad du reelt gør omkring din mad og spisning. Mange mennesker tager primært på i ferier og højtider, og det kan nemt være 5-8 kg om året, eller 50-80 kg over 10 år. Så den gamle myte om at det er det mellem nytår og jul vi tager på af, er kun en myte. Hvis du altid tager på ved højtider og ferier, kan hele din vægtøgning lægge der, og så hjælper det dig ikke at forandre din mad i hverdagen – hele problemet for dig er omkring højtiderne.

Vi danskere har mange fødevarer vi primært spiser omkring juletiden, pebernødder, klejner, ris alamande, julefrkoster mm. men det er aldrig disse fødevarer der er problemet, problemet er hvis du spiser hele posen af pebernødder hver gang. Har du nogensinde prøvet i stedet at gå mere mindfull til din mad? Prøvet at lægge mærke til hvad det er for en fødevarer du spiser?

Hvis du gør det forbudt at spise disse ting, så sker der noget i hjernen hvor du øger fokus på det og derved lysten til at spise den,

Du kan gøre meget for at ændre dit nydelsesbarometer f.eks. spis lidt inden du går til julefrokost, spis af mindre tallerkener, drik af mindre glas, overvej hvad der er i køkkenskabene, skemalæg din motion hver uge m.m.. Men for at du kan øve dig i at lægge mærke til den mad, du spiser, når først du sidder foran skålen med pebernødder, eller til julefrokosten, er her en lille øvelse du kan arbejde med:

Øvelse: Læg mærke til din mad.

1.       Se maden på din tallerken, hvilke farver er der?
2.       Hvilken konsistens har maden, når jeg skærer den i stykker?
3.       Tager jeg små eller store bidder?
4.       Hvor mange gange tyggede jeg denne bid?

 

Dernæst fortsætter du på samme måde med næste bid, men nu kobler du næste skridt på.

1.       Tag en bid mad på din gaffel?
2.       Kig på maden, hvordan ser det ud?
3.       Duft til maden, mærk konsistensen imod dine læber?
4.       Kig igen på maden, oplever jeg den anderledes nu?
5.       Tag maden i munden, mærk konsistensen, fornem smagen?
6.       Hvordan føles det?
7.       Tyg nu maden langsomt og grundigt?
8.       Hvad oplevede du?

 

Prøv så at lægge mærke til hvordan du oplever din mad, er den ligeså spændende som før? Mange overspiser i julen fordi de kun får en række fødevarer denne ene gang om året, men ved at fjerne ”magien” ved maden, kan du reducere denne overspisning.

Husk det er ikke 1-2 pebernødder dagligt der gør at du tager 3 kg på i december, det er hvis du spiser hele posen hver dag, og du gør ligesådan med de andre julegodter