Christmas Balls 2900373 1920

Sukker i juletiden

Vi hører snart ikke andet i medierne end “sukkerafhængighed”, spørgsmål er om der findes denne påståede sukkerafhængighed, eller om det ikke bare er en måde at legalisere, at mange har en rigtig sød tand og har svært ved at styre hvad de spiser. Sundhedsdebatten er efterhånden kammet over og blevet målet med livet, med stor frustration for de mange mennesker der har svært ved at leve op til ugebladene og helseindustriens idealer. Der skal være plads til en pose matadormix en fredag aften foran tv’et.

Vi vil gerne understrege: du kan ikke fysisk blive afhængig af sukker, der findes ingen receptorer i kroppen der skriger efter stof, hvis du ikke spiser sukker. Vi tror på at ”sukkerafhængighed” er en form for at legalisere lækkersult. Hvis vi mennesker bliver ved med at fortælle os selv at vi er sukkerafhængige, så legalisere vi vores lækkersult i vores ego, ved at fortælle vores hjerne at det er ok at overspise søde sager. ”sukkerafhængighed” er bare en lækkersult.

I 2010 læste jeg en artikel i BT om Christian Bitz bog, hvori han lægger op til at bruge sukker som et krydderi i madlavningen. En god ide, som er brugt af kokke i årtier, sukker er ligesom salt en smagsforstærker og har samtidig en konsistensforbedrende effekt i mange retter. Brug sukkeret i små mængder til lige at løfte smagen i dressingen, i marinaden eller i smoothien.

  • Sukker er kun et kulhydrat på lige fod med andre kulhydrater og kan sagtens indgå i den daglige kost i små mængder.

Således er der jo heller ikke noget usundt i at spise et par pebernødder, to æbleskiver eller et par brunkager ind imellem her i juletiden, du kan sagtens spise 2-3 pebernødder om dagen i juletiden uden at tage på i vægt, problemet med vægten opstår først hvis det er hele posen eller hele skålen man spiser og man gør det hver dag.

  • Så lever du efter en leveregel om at hvis jeg først kommer i gang med sukker, så kan jeg ikke stoppe igen – hvorfor ikke lave denne leveregel om til ” jeg bestemmer selv hvad og hvor meget jeg spiser, jeg har friheden til at vælge”.

Hvis man ikke lader sig begrænse af en leveregel om “forbudte” ting at spise, som nogen gør med sukker, men i stedet selv bestemmer hvor tit og i hvilke mængder man spiser sukkeret, så har man samtidig bekæmpet denne dårlige samvittighed der kommer hver gang vi falder i – husk du har friheden til selv at vælge.