Christmas 2871069 1920

Hold en fed jul – men spar på fedtet!

Nu står juleferien for døren, træet skal hentes og pyntes, gaverne skal pakkes sammen, indkøbene er snart på plads til familien kommer i juledagene. Julefrokosterne starter den 25 med familien og den 26 december med vennerne. Nu skal der rigtig hygges med børnene og så komme nytårsaften med endnu mere god mad og hygge. Julestressen over alt det mad og vægten gør sit indtog.

Mange kan huske avisartiklerne fra de foregående år, om at ca. 150-200 mennesker indlægges på sygehuse i Danmark juleaften fordi de har forspist sig. Endnu flere går ofte i denne tid og tænker over, hvad er det lige man skal gøre for ikke at blive forspist i juletiden for ikke at blive en del af denne statistik. Maden er jo god, selskabet hyggeligt og traditionerne skal jo holdes i hævd.

Vi ved at vi plejer at spise for meget, det hyggelige selskab og maden der står på bordet i overflod ser og dufter så lækkert at hjernen går på automatpilot og vi bare spiser løs. Vi skal jo lige nå at smage det hele, det er jo uhøfligt at sige nej tak. Men vi frygter alt den julemad og hvad den gør ved vores vægt.

Denne situation står mange overfor i den næste uges tid, og det kan være svært at gøre noget aktivt imod overspisningen. Mange af de valg vi gør os når vi står overfor julebuffeten eller julefrokosten foregår ubevidst, vi lægger slet ikke mærke til dem. Tallerken størrelse afgør ofte hvor store portioner vi spiser, størrelsen på rugbrødsskiven afgør hvor meget pålæg vi putter ovenpå den. Er glasset lavt og bredt, så hælder vi mere op i det, end hvis glasset et højt og slankt. Alt dette og meget mere gør at vi ubevidst spiser mere mad end vi regner med. Alene et hyggeligt selskab og en god stemning kan gøre at vi nemt spiser 25-30% flere kalorier end hvis vi spiser alene, og til julefrokosten med familien meget mere, så der er meget at tage hensyn til, hvis man vil spare på fedtet i julen.

For nogle hjælper det at øse små portioner op og så tag flere gange, andre skal helst spise af mindre tallerkener for at det skal lykkes ikke at overspise. Men alle vil have glæde af at tænke over hvad man øser op på sin tallerken. Har du selv lavet maden, kan du vælge at tilberede julemiddagen, samt maden til julefrokosten så fedtfattigt som muligt. Den mulighed har du ikke hvis du skal i byen og spise, her skal du overveje hvad og hvor meget du øser op på den tallerken og hvor mange portioner du tager.

Tips til julefrokosten med familien:

  • Hvis du dropper fedtstof på brødet
  • Tage mere af de magre kødstykker og kun lidt af de mere fede kødstykker som medisteren og ribbenstegen
  • Skær synligt fedt fra flæskesværen og andebrystet
  • Kun tager lidt af grønlangkålen, eller julekålen, så kan du spare meget fedtstof i det samlede måltid.
  • Hvis du så samtidig tager mere af det grønne pynt f.eks. kun 1 stk sild og 1 tsk karrysalat og så nogle flere løgringe på maden får du samtidig lidt flere grøntsager ind.
  • Nøjes med 1 lille portion ris a la mande
  • Og sparer på osten og kiksene fra ostebuffeten og så tager lidt mere af den friske frugt der ligger der, så har du gjort noget for at holde en fed juletid, men samtidig spare på fedtet.