Santa Clauses 1101138 1920

Feder julen?

Man siger altid at det ikke er tiden imellem jul og nytår, men tiden mellem nytår og jul der feder. Dette må siges at være en sandhed med modifikationer. Hvis man starter med at “holde jul” fra midten af november til 1 januar, set i forhold til hvad der spises, drikkes og motioneres, så er det slet ikke unormalt at tage 1 kg på om ugen i denne periode. Et hurtigt regnestykke viser at dette nemt bliver til en vægtøgning på 6-8 kg i løbet af juletiden.

Denne vægtøgning, kan det så nemt tage et halvt år at komme af med igen, så kommer sommerferien med dertil hørende vægtøgning på 4-5 kg. Samlet kan man i disse 2 perioder sagtens tage 10-13 kg på om året og hvis man ikke bruger resten af året på at tabe sig, så kan det blive til en temmelig stor vægtøgning i løbet af en 10 års periode.

f.eks. indeholder 16-2o pebernødder, eller 4 æbleskiver med flormelis og syltetøj, 1-2 hjemmelavede klejner eller 6-10 stykker chokoladekonfekt samme mængder kalorier som der er i en portion aftensmad.

Så startes juletiden i midten af november eller starten af december og spises løs af pebernødder, æbleskiver, klejner og chokoladekonfekt, spædet op med et par julefrokoster og familiemiddage i juledagene, så holder den gamle tese om at det ikke julen ikke feder ikke længere. Så bliver juletiden en periode med vægtøgninger, der måske skal kæmpes med i mange måneder efter.